Alle mennesker kan blive stresset. Både unge og voksne, kan føle sig presset i deres hverdage og dette sætter deres spor, når de skal være sociale og fuldfører deres daglige gøremål. Et Kurser i mindfulness kan derfor være en afstressende faktor. Men mindfullness er mere end blot for stressramte. Det er for alle. Et fænomen der spredes mere og mere. Læs mere om dette i teksten her.
Mindfulness; Hvad er det?
Når man snakker om mindfulness, vil de fleste drage konklusioner mod yoga, meditation og religion. Dette er også delvist korrekt. Mindfulness har rådder i buddhismen og traditionen med meditation, hvor man lærer at være fuldstændig til stædig i øjeblikket. Mindfulness eller oprindeligt kaldet smriti, betyder at huske. Derfor er mange af øvelserne blandt mindfulness baseret på at kunne gengive, fokusere og huske detaljer på genstande eller ved sine omgivelser. På en vis måde som skaber ro i sjælen.
Mindfulness har evnen til at fremme positive kvaliteter som:
- Øget opmærksomhed
- Øget indsigt
- Medfølelse
- Accept
Mindfulness for stressramte
Mange stressramte bruger mindfulness og nyder godt af at deltage i Kurser i mindfulness. Dette skyldes at mindfulness har en evne til at skabe en ro og lade sine deltagere koble af fra omgivelserne i korte øjeblikke. Dette giver dem mulighed for at kunne lade op, inden de igen går videre med deres hverdag. Stressramte kan bruge den teknik til at glemme stress og jag. Det giver dem mulighed for at være der i øjeblikket. Når man bliver stressramt, er det vigtigt, at man ikke bare ignorere sine symptomer, for dette kan få længerevarende konsekvenser. Det er vigtigt at man søger hjælp, eller søger disse hjælpemidler, så man hurtigst muligt kan vende tilbage til hverdagen.
Mindfulness for skolebørnene
Det er dog ikke kun for stressramte at man bruger mindfulness. Skolerne begynder i højere grad at give børnene Kurser i mindfulness. Dette skyldes at mindfulness udover at give pause fra hverdagens stress, også øger folks fokus og motivation. Det ses derfor nogle gange i klasselokalerne, at børnene sidder på gulvet med fødderne på jorden, og med lukkede øjne. De enten lytter til en stemme på tavlen, eller de tænker inde i sig selv. Det kan også være en øvelse, med at skulle huske genstande. Denne øvelse, hvor man eksempelvis har en nød, øger fokusset, da børnene skal forestille sig denne nød og beskrive detaljer om denne.