Hvad er en SWOT analyse?

0
916
SWOT-analyse

En SWOT analyse er en verdensomspændt model, som vi herhjemme i Danmark lærer om det første år på handelsskolen. Den bruges oftest i forbindelse med strategi og forretningsudvikling ved både private og offentlige organisationer og virksomheder. 

Grunden til populariteten af modellen skyldes, at den er så nem at bruge. Den giver på ingen tid et hurtigt overblik over markedet og dine egne styrker og svagheder. Alt sammen ideelle ting at have styr på, når du skal have et overblik over et eksisterende eller nyt marked. Med en SWOT analyse får du mulighed for på bedste vis at udnytte de muligheder, som du har, samtidig med at du ruster dig mod de udfordringer, der kunne komme din vej. 

Hvad står SWOT for?

Strengths

Strengths står for styrker. Det beskriver de interne styrker, der er at finde internt. Altså i din virksomhed. Her vil man ofte se på de fordele, du som virksomhed har over for dine konkurrenter. Dine interne styrker vil være at finde hos dine medarbejdere, processer, maskiner og så videre.

Weakness

Weakness står for svagheder. Det er dine svagheder i virksomheden. Ligesom med dine styrker som er en fordel for dig, når du sammenligner dig med dine konkurrencer. Så gælder det samme her – det er dine svagheder, som er en ulempe for dig på markedet i forhold til dine konkurrenter.  Ved at være opmærksom på dine svagheder, giver det dig mulighed for at rette op på det og styrke virksomheden. 

SWOT Analyse

Opportunities

Opportunities betyder muligheder og dem finder du i den eksterne del. Det er altså ting, du ikke selv har indflydelse på- Det kan være ting som vejret, globalisering, teknologi og så videre.

Threats

Threats står for trusler og er også eksternt. Trusler og muligheder kan være de samme ting,  men differentierer alt efter, om det er din virksomhed eller konkurrentens. En mulighed for din virksomhed kan være en trussel for din konkurrents, og omvendt. 

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her